Fremtiden er grøn - også når det gælder dit regnskab!
Stadig flere virksomheder i både det offentlige og private laver klima- og miljøregnskaber, der opgør, hvor meget deres aktiviteter belaster planeten. Det gør de ikke kun, fordi en grøn profil gavner deres omdømme, men fordi et øget fokus på bæredygtighed er nødvendigt, hvis de vil sikre deres eksistensberettigelse på langt sigt. Alle skridt tæller – det handler om at komme i gang!
Har du overblik over hvor meget CO2 din virksomhed udleder? Og ved du, hvor meget du kan spare klimaet ved fx at energieffektivisere bygninger, omlægge produktionen eller reducere spild og restprodukter?
Et klima- eller miljøregnskab er et supplerende regnskab, der opgør hvilken påvirkning virksomheden har på miljøet gennem blandt andet ressourceforbrug og affald. Det sender et stærkt grønt signal til omverdenen og kan have en stor effekt på en virksomheds brand og omdømme.
Men der er meget mere end en god portion branding på spil. Læs med her og bliv klogere på, hvorfor et øget fokus på bæredygtighed og grønne regnskaber ikke længere bare er nice-to-have men en nødvendighed, hvis din virksomhed skal fastholde sin eksistensberettigelse på den lange bane.
Bæredygtighed sikrer license to operate
Der er ingen tvivl om, at en målrettet satsning på bæredygtig omstilling og initiativer som fx et klima- og miljøregnskab kan have en stor effekt på en virksomheds omdømme og troværdighed blandt kunder og samarbejdspartnere. Det kan åbne op for fx:
- Nye leverandørsamarbejder
- (Øget) samarbejde med myndigheder
- Styrket markedsposition
- Adgang til nye kundegrupper
Men en bæredygtig profil er ikke længere blot et spørgsmål om branding og forbedret omdømme.
Virksomheder inden for alle brancher bliver i stigende grad mødt af krav fra myndigheder, kunder og samarbejdspartnere om at kunne dokumentere deres miljø- og klimaaftryk. De skal kunne italesætte og ikke mindst konkretisere, hvordan de arbejder med bæredygtighed.
At kunne tale ind i den dagsorden bliver altafgørende for alle virksomheder i fremtiden og handler i sidste ende om tillid, legitimitet og license to operate.
Bæredygtighed: Fra blød branding til kernestrategi
Et markant øget fokus på bæredygtighed verden over har medført, at forventningerne til virksomhederne er under hastig forandring. Det er ikke længere nok at drive en sund og profitabel forretning. Der er en klar forventning fra omverdenen om, at virksomheder – store som små - forholder sig aktivt til deres samfundsansvar og bidrager positivt til at løfte den monumentale klimaudfordring, verden står over for.
De virksomheder, der formår at bygge bro mellem samfundsansvar, miljøhensyn og forretningshensyn bliver fremtidens vindere – og transformationen er allerede i gang mange steder.
Bæredygtighed betragtes ikke længere som en af de ”bløde” discipliner men er flyttet ind som en del af kernestrategien hos nogle af landets største og tungeste virksomheder som blandt andet Grundfos, Novo Nordisk og Ørsted. Fordi de for længst har indset, at en bæredygtig forretningsmodel er nødvendig for at fremtidssikre deres virksomhed.
Alle skridt tæller. Start småt, synligt og konkret
Det handler med andre ord om at komme i gang. Og her er det vigtigt at begynde med små skridt. Skridt, der er konkrete og til at håndtere i en travl hverdag. Ellers er der stor risiko for at sande til i gode, grønne intentioner - men uden overblik over, hvilke bæredygtige tiltag, der giver mest værdi - for både virksomheden og planeten.
Opstillingen af et klima- og miljøregnskab er et oplagt første skridt, der giver mulighed for at kortlægge virksomhedens nuværende klima- og miljøaftryk. Et overblik der trin for trin kan bane vejen for implementering af de bæredygtige tiltag og forbedringer, der giver mest værdi – for både virksomheden og planeten.
Det er selvfølgelig ikke muligt at inkludere alle ressourcer og al påvirkning af klima og miljø i miljøregnskab. Overordnet set er der typisk fem nøgletal, som går igen:
- Elektricitet
- Opvarmning
- CO2-udslip fra fx produktion
- Vandforbrug
- Transport og brændstofforbrug
Regnskabet giver ikke kun et overblik over, hvor og hvor meget din virksomhed belaster klimaet og miljøet – men også hvor, der kan være ressourcebesparelser eller kroner og øre at hente gennem energioptimering, genanvendelse eller omlægninger af produktion og transport.
Samtidig får du kortlagt virksomhedens ressourceafhængigheder og opnår en unik mulighed for at være på forkant: Når der opstår knaphed i ressourcer. Når nye krav fra kunder eller samarbejdspartnere melder sig på banen. Eller når nye CO2- og miljøreguleringer træder i kraft.
Flere nyheder fra samme kategori