Vinterdæk på varebilen

Jyske Fleet
Istock 885541870

Vinterdæk på varebilen

Når vi går vintersæson i møde og vejret bliver ustabilt og vejene glattere, så er det med at få skiftet dæk. Varebiler kører ofte mere på vejene end personbiler gør, og derfor er varebilerne også i større risiko for at blive involveret i uheld, hvis der ikke er helt styr på vejgrebet. For at undgå ulykker, er det derfor vigtigt at forberede sig i god tid og få skiftet til vinterdæk inden der bliver alt for glat. Med et stramt program for dagen, lange motorvejsstrækninger og små landeveje, kan det hurtigt gå galt og en tur på værkstedet gør ikke programmet for dagens arbejde mindre stramt.

Hvorfor vinterdæk?

Sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterglatte veje og det betyder altså, at selvom dækkene måske ser ens ud, når de sidder på bilen, så kan de altså ikke det samme. Det gælder ligeledes for igangsætningsevnen og svingegenskaber, her er sommerdækkene heller ikke optimale i vintervejret og kører man på en byggeplads med meget mudder, kan det være svært at komme både frem og tilbage.

Tag ansvar – ikke kun for økonomien

Formand for Dækimportørforeningen Kenneth Saust har ifølge en artikel på varebilogtransport.dk udtalt sig, at buler og tabt arbejdsfortjeneste selv ved et mindre uheld, let løber op i mellem 10.- og 20.000 kr., mens fire nye vinterdæk til en varebil måske kun koster omkring 4.-5.000 kr. inklusive montering. Denne merudgift kan hurtigt være tjent ind, og så er det også værd at tænke på, at der skal passes på de bløde trafikanter og andre bilister på vejene. Det er ikke kun ansvaret for bilen der er på spil her - Skift sommerdækkene ud og kør sikkert videre.

Skift i dag og undgå ventetid!

Kenneth Saust har ligeledes udtalt, at på grund af den varme sommer vi har haft, er det de færreste der tænker på, at få sommerdækkende skiftet ud. Det betyder, at når kulden for alvor rammer og frosten kommer så bliver ventetiden på værkstederne lang og der kan gå op til 14 dage eller mere, før det bliver muligt at få skiftet. 14 dage på glatis kan godt være kritisk og hvis det skal undgås, kan det være en stor fordel at få skiftet i god tid. Så er varebilerne klar så snart frosten kommer.

Bedst i test

Inden du tager på værksted med varebilen, er det dog også vigtigt at gøre opmærksom på, at der kan være stor forskel på kvaliteten af vinterdæk. Så skal du ud og have fat i nogle nye, er der mange detaljer der er værd at have for øje. FDM har lavet en test, hvor de har testet 26 forskellige populære vinterdæk. Testens bedste dæk bruger en bremselængde på 33 meter for at komme fra 80 til 20 km/t. Modsat skulle testens dårligste dæk bruge hele 43,5 meter, hvilket vil sige 12,5 meter længere. Ligeledes viste testen at de bedste dæk kunne køre op til 77,4 km/t uden akvaplane på en vej med 7 mm vand, her mistede de dårligste dæk fodfæstet allerede ved 62,2 km/t.

Læs mere om testen og bliv klogere på, hvilke dæk der var bedst i test.

Der er ingen tvivl om, at det vigtigste er, at gå efter vinterdæk der kan kontrolleres i vådt vejr, da det er regn og isglatte veje der kendetegner det danske vintervejr bedst. Derfor anbefaler FDM ud fra deres test, at gå efter dæk med gode egenskaber på våd vej. Der ingen grund til at vente, så snart der er styr på hvilke det skal være, så kom først i køen og undgå ventetid. Hvad venter du på?

Nyhedsmail

Tilmeld dig vores nyhedsmail og få nyhederne direkte i din indbakke.

Prøv beregneren

Få en indikation af ydelsen, når du investerer i nyt materiel.

Linkedin

Følg os på LinkedIn og få de seneste nyheder.