Kan en vognmand have succes på strøm?
I 2023 lavede Brian Petersen, direktør og grundlægger af virksomheden Brian’s Renovation ApS en af de helt store investeringer: Han tilføjede en elektrisk lastbil til sin portefølje af maskiner.
Netop dén beslutning har Jyske Finans taget en snak med Brian Petersen om, for hvad var motivationen bag en så stor investering? Kan det overhovedet fungere i praksis? Er Brian’s Renovation og andre vognmandsvirksomheder gearede til at køre elektrisk nu og her? Det – og meget mere - giver Brian Petersen sit ærlige besyv på.
En rummelig renovationsvirksomhed
Brian’s Renovation ApS holder til i Grindsted og har længe haft fokus på bæredygtige og innovative løsninger, der kommer både virksomheden og dens omgivelser til gode. Her taler vi om alt fra sortering af affald og genanvendelse - til ansættelse af flexjobbere.
Det er blandt andet den rummelighed og måde, Brian formår at tænke ud af boksen på, der har gjort den lille renovationsvirksomhed bemærket. Det har resulteret i, at Brian’s Renovation har vundet flere initiativpriser i løbet af årene og samtidig har landet nogle helt store kunder gennem tiden. Heriblandt Billund lufthavn, Danpo, Maersk Esbjerg, Cocio og ikke mindst kommunen.
- Vi keder os som regel ikke! - griner Brian Petersen og forklarer:
- Når vi klarer en renovationsopgave for en kunde, så forsøger vi at få så meget som muligt til genbrug, og for at få videregivet, hvordan kunden skal sortere osv. Så de får mest muligt ud af det.
Brian Petersen fortæller, at virksomheden har 35-års jubilæum i år, og han er ikke selv i tvivl. Det første ord, han bruger om sin virksomhed, er rummelig:
- Vi er efterhånden kendt for at være en rummelig virksomhed. Vi ansætter meget gerne mennesker, der måske ikke har haft det så nemt. Vi kigger ikke på deres baggrund, men vil gerne give dem en chance. - siger Brian.
Læs også: LH Hockerup har store, grønne ambitioner - sådan gjorde de
Brian sætter strøm til bæredygtigheden
I 2023 tog Brian Petersen og resten af virksomheden en stor beslutning sammen med kommunen. En beslutning om at sætte strøm til kørslen. Derfor rakte den midtjyske virksomhed ud til Jyske Finans for at investere i en elektrisk lastbil. Om årsagen siger Brian kort og præcist:
- Lastbilen skulle køre for kommunen, og det var derfor, investeringen blev gjort nu og her. Kommunen var faktisk inde på, om vi skulle anskaffe os to elektriske lastbiler med det samme, men investeringen er stor og derfor startede vi med én.
Den elektriske Volvo kører fra by til by i kommunen og tømmer genbrugscontainere. Så længe den primært kører bykørsel, er det intet problem at holde et strømbesparende niveau, forklarer Brian. For selvom det er miljøvenligt og attraktivt at kunne trille gennem byerne i en elektrisk lastbil, så er der særligt ét specifikt og uundgåeligt spørgsmål, som trænger sig på:
Fungerer en ellastbil i praksis for en travl virksomhed som Brian’s Renovation?
- Det fungerer rigtig godt. Ellastbilen kan sagtens køre en hel dag igennem de mange byer. - fortæller Brian og tilføjer, at det uden tvivl er vigtigt, at chaufførerne kører fornuftigt og strømbesparende:
- Lastbilen har tre forskellige indstillinger i forhold til, hvor kraftigt niveauet skal være. Der sørger vi for, at det kraftigste niveau er slået fra. Så den kan altid maks. Køre 80 km/t – også for at spare på strømmen.
Da Brian’s Renovation modtog ellastbilen, fulgte en ladestander med, som blev installeret på virksomhedens adresse i Grindsted med det samme. Her sættes lastbilen til opladning hver eftermiddag med en indstilling, der gør, at den er klar til at køre hver morgen kl. 5:50. Så styrer ladeteknologien selv, hvor kraftigt den skal lade, for at være færdigopladt til en hel dag på vejen. Og netop muligheden for opladning har stor betydning for, om det kan fungere i praksis, fortæller Brian:
- Vi har været forgangsfolk for mange ting og vi er ikke bange for at prøve tingene af. Men i vinters var kulden til tider en udfordring. - siger Brian og uddyber:
- Vi oplevede en dag, at lastbilen nåede ned på 18% strøm ude på ruten. Og så måtte vi begynde at udtænke, hvor i byerne vi ellers kunne lade den op.
På en almindelig dag er der dog ingen problemer, fastslår Brian, imens han tjekker lastbilens nuværende strømforbrug for dagen. Her kan han se, at ellastbilen har klaret 91% af ruten allerede, og at strømniveauet ser fornuftigt ud. - Den ender nok med at komme ned på 40%, når dagen er omme. Så det ser rigtig fint ud. - forklarer han.
Derudover er den elektriske lastbil klart at foretrække til bykørsel, fordi den hverken luft- eller lydforurener. Den store vogn er nærmest lydløs, når den kører rundt i kommunens større og mindre byområder.
Er vognmændene gearede til at køre elektriske lastbiler nu?
- Skulle vores ellastbil køre meget længere, end den gør lige nu, så kunne jeg godt frygte, om det ville give problemer. Sådan lyder den ærlige melding fra Brian Petersen, når vi spørger ham om, hvorvidt alle vognmandsvirksomheder ville kunne køre på el nu og her. Udviklingen på området skal følge med, for at det giver mening, og det skal være nemt og tilgængeligt at oplade vognen, forklarer han.
- Det tager på strømmen at køre på landevejene mellem byerne, hvorimod de forskellige skift op og ned i fart inde i byerne, overraskende nok ikke er det store problem. – Brian Petersen.
Hvis man som virksomhed overvejer at investere i en elektrisk lastbil, har det også betydning, hvor meget vægt, lastbilen skal køre med. Brian forklarer, at deres elektriske Volvo vejer over 20 ton i sig selv.
- Men det betyder jo også noget for en almindelig bil, hvor meget læs, den kører med, og det er ikke noget, vi har udfordringer med - fortæller han og tilføjer: - Til gengæld slipper vi for at bøvle med motorproblemer, filtrer, AdBlue og andre elementer, som man kan risikere at gøre med lastbiler, der kører på fossile brændstoffer.
Læs også: Grøn indstilling er en gylden investering
Innovation og bæredygtighed - en del af virksomhedens DNA
Hvor den innovative måde at tænke på, kommer fra, kan Brian ikke helt svare på. Og så alligevel. Hans egen far havde et renovationsfirma, så det er tydeligt, at det ligger i Brians og virksomhedens DNA at tænke ud af boksen. Derudover har virksomheden nogle gode samarbejder og en dygtig konsulent, som tænker kreativt og bæredygtigt – både når det kommer til miljø, men absolut også i forhold til det sociale aspekt i ESG. Og dét vil de meget gerne fortsætte med, understreger Brian og fortæller:
- Vi har mange renovationskunder, men også kørsel og sortering af affald og et fokus på at genbruge materialer. Og så har vi omkring 10 flexjobbere lige nu, som arbejder alt fra 2 timer til 15 timer om ugen.
Flere af Brians lastbiler kører på en særlig type diesel, der forurener mindre. - Vi bruger en dieselolie, der er lavet på naturgas. Det hedder Shell GTL fuel. Det er lige så klart som vand og brænder ligesom sprit. - siger Brian og fortsætter: - Men det har ikke noget med olie at gøre, og det forurener mindre end almindelig diesel og benzin.
Man kan roligt konkludere, at Brian’s Renovation investerer i at gøre deres arbejde bæredygtigt og ansvarsfuldt. Renovationsvirksomheden har et certifikat på en ISCC godkendelse, som betyder, at de leverer bæredygtig transport af fødevarer. - Det er en autorisering, vi har betalt for, og som vi har været på kurser for at få. Den skal fornyes hvert år, så man sikrer, at der ikke er nogle afvigelser. - fortæller Brian om certifikatet, som er endnu en af virksomhedens investeringer i bæredygtighed – akkurat ligesom den elektriske lastbil er det.
Læs også: Kan et klimaregnskab spå om din virksomheds fremtid?
Elektrisk lastbil = signalværdi eller reel værdi?
Det er dyrt at investere i en elektrisk lastbil. Sådan ca. dobbelt så dyrt, som hvis man går ud og køber en almindelig dieseldrevet lastbil, fortæller Brian. Derfor giver det rigtig god mening for den enkelte virksomhed at overveje nøje, hvorvidt investeringen kan betale sig nu og her. Man skal blandt andet kigge på, hvor langt vognen skal køre, hvor ofte og hvor tungt den bliver lastet. Men Brian Petersen er ikke i tvivl om, at der også er en signalværdi i at køre elektrisk. - Der er folk, der bemærker det. - siger han.
En investering i ansvarlighed og bæredygtige signaler skal man absolut heller ikke kimse ad, og som Brian tidligere understregede, så fungerer det jo rent faktisk også i praksis:
- Ligger du og kører land og rige rundt, kunne jeg forestille mig, at det ville blive en udfordring lige nu. Men vi har f.eks. vores egen ladestander og de skyder jo op flere steder efterhånden. Så jeg tror da, det bliver nemmere. - siger Brian slutteligt.
Læs mere om Brian's Renovation ApS her.
______________________________________________________________________________
Har du og din virksomhed fokus på at investere i mere innovative alternativer? Og er du klar på at tage mere bæredygtige løsninger i brug?
Der er ingen tvivl om, at prisen på ellastbilerne ofte anses som den største udfordring. Men vurderingen om, hvorvidt det kan fungere i praksis for netop din virksomhed, vil vi som sparringspartner altid gerne hjælpe dig med. For det kan være den helt rigtige løsning – så længe lastbilen bliver kørt med omtanke.
En investering i en ellastbil er en investering i en bæredygtig tilgang til transportbranchen – og samtidig en investering i signalet om den vej, vinden blæser: mod grønnere transport.
Flere nyheder fra samme kategori