1. Forside
  2. Erhverv
  3. Nyheder
  4. Nyetider
  5. Grøn omstilling i SMV'er - sådan kommer du i gang

Grøn omstilling i SMV'er - sådan kommer du i gang

Nyetider 14.04.2023
Istock 956366756

Bæredygtighed, cirkulær økonomi og grøn omstilling er langt fra nye buzzwords i dansk erhvervsliv og politik. Mange af landets største virksomheder har længe været i gang med at tilpasse produktion, energiforbrug og forretningsmodeller til fremtidens markeder og klimabevidste forbrugere.

Men er det kun de store, ressourcestærke virksomheder, der er i gang? Nej, bæredygtighed er efterhånden forankret blandt størstedelen af danske virksomheder – også de små og mellemstore. En undersøgelse gennemført af Dansk Industri i 2019 viser, at ni ud af 10 virksomheder har indført konkrete initiativer og har forretningsmæssig fokus på bæredygtighed, mens et stigende antal også arbejder strategisk med FN’s verdensmål.

Hvad med dig – har du taget de første skridt? Eller er du stadig i tvivl om, hvad din virksomhed helt konkret får ud af det? Og hvor du skal begynde?

Bæredygtighed er godt for bundlinjen – og fremtidssikrer din forretning

Bæredygtighed og grøn omstilling er ikke bare fluffy idealer eller et spørgsmål om at gøre en god gerning. Bæredygtige tiltag kan i høj grad være med til at booste din forretning og forbedre din virksomheds konkurrenceevne på både nationalt og globalt plan.

Nutidens forbrugere bliver stadig mere klimabevidste, og derfor stiger efterspørgslen også efter produkter og services, hvor bæredygtighed er tænkt ind fra vugge til grav. Og så er der desuden mange penge at spare ved at energi- og ressourceoptimere produktionen.

Blandt de SMV’er, der allerede har gjort sig erfaringer med bæredygtighed, er langt de fleste positive. Det viser en undersøgelse som Industriens Fond har lavet i samarbejde med blandt andet VIA University College og erhvervsnetværket Green Network. Bæredygtighed skaber nye ordrer, og de fleste ser bæredygtighed som væsentlig for deres markedsmuligheder og konkurrenceevne i fremtiden.


Tre trin mod en bæredygtig omstilling

En bæredygtig omstilling kan give dig både besparelser, konkurrencefordele og vækstpotentiale. Men det kræver, at du får lagt en realistisk plan, så du på en enkel og overskuelig måde kan komme i gang.

Og her er det vigtigt, at du begynder med små skridt. Skridt, der er konkrete og til at håndtere i en travl hverdag. Ellers er der stor risiko for, at du sander til i gode, grønne intentioner - men uden overblik over, hvilke bæredygtige tiltag, der batter mest for din forretning, dine kunder og din bundlinje.

Projektet Bæredygtig Bundlinje, som regioner, kommuner, virksomheder og videns institutioner i Hovedstadsområdet har deltaget i, har udviklet en enkel tre-trins guide til små og mellemstore virksomheder.

Guiden kan hjælpe dig med at rammesætte arbejdet med bæredygtighed - uanset om du allerede er i gang eller skal tage de allerførste skridt.

Step 1: Sæt din virksomhed under lup

Konkurrence: Få overblik over, hvad der sker inden for grøn omstilling og bæredygtighed i din branche. Hvad gør dine konkurrenterne? Hvad efterspørger dine kunder? Hvilke trends er på vej i dit marked?

Produktets livscyklus: Hvilke råvarer og ressourcer anvender i? Bliver jeres produkter genanvendt eller genbrugt? Kan I nedsætte jeres produktionsomkostninger gennem fx energibesparelser, genbrugelig emballage eller genanvendelse af spildprodukter?

Brugssituation: Undersøg, hvordan dine kunder anvender jeres produkter og hvilke erfaringer, de har med service eller reparation. Det kan give dig værdifuld viden om, hvordan du kan udvikle dit produkt eller din service i en mere bæredygtig retning.

Step 2: Find de grønne potentialer i din virksomhed

Få overblik over, hvor de bæredygtige potentialer i din virksomhed er. Start med at lave et miljøtjek, hvor du blandt andet kigger på:

Levetid: Kan du forlænge dine produkters levetid ved fx at tilbyde reparation, udskiftning af reservedele eller opgraderinger? Eller kan du forbedre kommunikationen til dine kunder, så de ikke er i tvivl om, hvordan de anvender dine produkter mest hensigtsmæssigt?

Ressourceforbrug: Kig på, hvor du kan reducere din virksomheds forbrug af ressourcer eller medvirke til mindre spild og mere effektiv brug af produkter. Lav et servicetjek af jeres produktion og få overblik over, hvor I kan sætte ind op på den korte og den lange bane.

Genanvendelse: Undersøg, hvor du kan bruge genanvendte materialer og komponenter i din produktion. Kan du fx gøre det muligt at genanvende dine produkter og etablere en returordning?

Step 3: Sæt dig et langsigtet mål og læg en plan for at nå derhen

Start i de små og dér, hvor du har fundet de lavest hængende frugter i din virksomhed. Og læg så en langsigtet handlingsplan. Her kan du få hjælp af eksperter eller rådgivere i både regionalt og privat regi.

Overvej også, hvordan du vil involvere medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere i den grønne omstilling. Det kan fx være i forbindelse med udvikling af ny teknologi, ændringer i produktionen eller produktets livscyklus.

Og husk så at fortælle dine kunder, hvordan din virksomhed er med til at gøre en forskel for den grønne omstilling. Bæredygtighed er en vigtig sideværdi for dine kunder. Troværdig kommunikation om, hvad I gør, kan bidrage til at styrke din virksomhedens markedsposition og omdømme.

Kilder

https://csr.dk/ny-publikation-gr%C3%B8n-omstilling-hos-100-sm%C3%A5-og-mellemstore-virksomheder

https://csr.dk/blog-en-b%C3%A6redygtig-verden-kr%C3%A6ver-indsats-fra-kritisk-masse-af-virksomheder

http://bismv.dk/

https://www.gate21.dk/baeredygtig-bundlinje-2/baeredygtig-bundlinje-1/

Nyhedsmail

Tilmeld dig vores nyhedsmail og få nyhederne direkte i din indbakke.

Prøv beregneren

Få en indikation af ydelsen, når du investerer i nyt materiel.

Linkedin

Få en indikation af ydelsen, når du investerer i nyt materiel.