1. Forside
  2. Erhverv
  3. Nyheder
  4. Nyetider
  5. Hop med på den grønne vogn

Hop med på den grønne vogn, hvis du ikke vil blive tabt bag en vogn

Nyetider 14.04.2023
Groen Transportpris Jf Banner

For vognmand Anders Bay er der ingen tvivl om, at grøn omstilling er den eneste vej frem, hvis man vil fremtidssikre sin forretning. Derfor har han udarbejdet en miljøpolitik og sat klare mål for reduktion af brændstofforbrug, tomgangskørsel og CO2-udledning. Den indsats har skaffet ham en nominering til Den Grønne Transportpris, som DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans uddeler for første gang på Transportmesse i 2021. Læs med her og bliv klogere på, hvorfor Anders er hoppet med på den grønne vogn og hvorfor, han uden tøven vil anbefale andre vognmænd at gøre det samme.

Lastbiler er en livsstil for Anders Bay. En livsstil han nærmest har fået ind med modermælken. Hans far har kørt lastbil i mere end 60 år, og Anders startede da også karrieren ud med at køre for sin far i slutningen af 90erne. Efter et par år købte han sin første lastbil og byggede lige så stille sin egen forretning op.

I dag tæller hans vognmandsvirksomhed 10 chauffører som kører over det meste af Danmark, mens Anders selv i dag mest sidder på kontoret. Og faren, ja han kører såmænd endnu – i en alder af snart 83 år!

Men hvad får en inkarneret vognmand med diesel i blodet til at interessere sig for miljø, klima og grøn omstilling. Og sågar udarbejde en miljøpolitik?

- For mig giver det rigtig god mening. Det handler dybest set om at sikre, at jeg også har en sund forretning, når jeg ser fem og ti år ud i fremtiden. Det kræver, at jeg forholder mig til miljø og klima og kommer på banen med nogle helt konkrete målsætninger. For kravene kommer lige om lidt, det er bare et spørgsmål om tid. Det har jeg længe kunne fornemme, også på flere af vores kunder og samarbejdspartnere. Og jeg vil hellere være et skridt foran end blive tabt bag af vognen, siger Anders.

Den Grønne Transportpris hædrer vognmænd og transportvirksomheder, der gør en særlig forskel for miljøet, klimaet og den grønne omstilling. Vil du nominere en grøn vognmand?

Sæt det på agendaen og gør det målbart og konkret

Et skridt foran kan man vist roligt sige, at Anders og hans chauffører er. Virksomheden arbejder nemlig dedikeret med omstillingen med afsæt i nogle helt klare mål for, hvor meget deres kørsel må belaste miljøet og klimaet. Målsætningerne tæller blandt andet:

  • CO2 udslip under 1,05 ton pr. bil pr. uge.
  • Tomgangskørsel under 10 % i gennemsnit.
  • Brændstofforbrug (km/l) skal være over 2,45.

Virksomheden bruger desuden solceller til generering af både varme og strøm på kontoret og har en opsamlingstank på 10.000 liter til regnvand, som de bruger, når de fx vasker bilerne.

Der er med andre ord ikke bare tale om ”døde” klimamålsætninger, der kun eksisterer som flotte ord på en hjemmeside. Tværtimod. Hver måned trækker Anders rapporter ud til alle chauffører med konkrete tal på, hvor godt de lever op til de forskellige målsætninger.  Og det er måske i virkeligheden opskriften på en succesfuld grøn omstilling, hvis du spørger Anders.

- Jeg kunne ikke gøre det her, uden mine dygtige chauffører. Uden deres fulde commitment kom jeg ingen vegne. Derfor har jeg fra start gjort meget ud af, at det er en fælles sag som skal være synlig i dagligdagen. Det er noget, vi taler om over frokosten og gennemgår på vores personalemøder. Målsætningerne, rapporterne og tallene er også synlige på vores kontor og det er noget, alle følger med i og er optagede af. Det er fælles mål og et ansvar, vi deler. Kun på den måde kan vi ændre vaner og begynde at gøre ting anderledes.

Det er en fed følelse, når jeg kan se på tallene, at vi rykker os. I den allerførste rapport jeg fik over tomgangskørsel, lå vi på 26-27 procent. I dag er vi helt nede på 5-7 procent. Det er jo megafedt og et bevis på, at det sagtens kan lade sig gøre.

Grønne målsætninger er godt for både klimaet og bundlinjen

Spørger man Anders, giver de grønne målsætninger mening på flere planer.

- Det er sund fornuft ikke at køre mere end 80 km/t eller lade lastbilen køre i tomgang. Vi sparer penge på brændstof, og vi undgår unødig CO2-udledning. Det giver mening både for klimaet og for bundlinjen.

Ifølge beregninger fra Scania holder lastbiler i gennemsnit i tomgang 25 procent af en arbejdsdag. En motor, der holder i tomgang, bruger mellem 2-5 liter diesel i timen. Hver liter diesel udleder cirka 2,66 kg CO2. Unødig tomgang belaster både klimaet og vognmandens økonomi.

Kilde: Transportmagasinet

Anders har haft en konsulent til at hjælpe ham i gang med udvikling af miljøpolitikken og formuleringen af de grønne målsætninger, som man i dag kan aflæse direkte på virksomhedens hjemmeside. Han har nemlig fra dag ét haft en målsætning om at blive godkendt som grøn transportvirksomhed. Det har dog været svært at finde nogle egentlige standarder eller vejledninger på området.

- Jeg ville ønske, der var mere hjælp og vejledning at hente for de virksomheder som vitterligt gerne vil gøre en indsats på det her område. Så det blev lidt lettere at gennemskue, hvad der skal til for fx at blive godkendt som en grøn transportvirksomhed.

Det grønne eventyr er først lige begyndt

Selvom Anders allerede er nået et godt stykke ned ad den grønne vej, slutter hans ambitioner og grønne eventyr langt fra her.

- Vi skal hele tiden være med på beatet og gerne et skridt foran, hvis vi vil bevare vores konkurrencefordele. Det er kun et spørgsmål om tid, før der kommer nogle skarpe krav på området, så det gælder om at være forberedt. Vi kan allerede mærke det på flere af de offentlige udbud, vi byder ind på. Her er det simpelthen et krav, at vi kan dokumentere vores klimaaftryk og hvordan, vi fx arbejder med at nedbringe vores CO2-aftryk og køre mere klima- og miljøvenligt.

- Derfor holder jeg også et vågent øje med både den teknologiske udvikling og de politiske rammevilkår, så vi kan være med i front, når de nye løsninger viser sig. Vi udskifter løbende vores biler og materiel og så snart, der er et grønt alternativ til dieseldrevne kranbiler, melder vi os klar som købere.

Det koster selvfølgelig at lave den slags store investeringer. Men enten vil du være med – eller også vil du ikke. Og vil du være med, må du være fremme i skoene.

Hans råd til andre transportvirksomheder er da også klokkeklart:

- Bare spring ud i det. Det er den vej, det går, det er der slet ingen tvivl om. Bare tænk fem år tilbage og overvej så lige, hvor meget der er sket på transportområdet. Det kommer til at gå endnu hurtigere i fremtiden. Så hop med på vognen nu. Den grønne omstilling er kommet for at blive!

Den Grønne Transportpris
Den Grønne Transportpris er en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans. Prisen skal sætte fokus på de grønne initiativer i transportbranchen og kåre de tre grønneste transportvirksomheder i Danmark på Transportmessen i 2021. Vinderne kan se frem til en 1. præmie på 25.000 kr., 2. præmie på 15.000 kr. og 3. præmie på 10.000 kr. Pengene skal anvendes til yderligere miljøforbedringer i virksomheden.

Vognmand Anders Bay
Den sjællandske vognmand Anders Bay har over 20 års erfaring indenfor kran/grab kørsel og entreprenørkørsel. Firmaet har et stort udvalg af kraner både med og uden Fly-jiib og grab og udfører derfor også meget varierede opgaver og specialkørsel. På firmaets hjemmeside har Anders Bay dedikeret en særlig side til information om virksomhedens miljøpolitik.

Læs mere om virksomheden og dens miljøpolitik

Nyhedsmail

Tilmeld dig vores nyhedsmail og få nyhederne direkte i din indbakke.

Prøv beregneren

Få en indikation af ydelsen, når du investerer i nyt materiel.

Linkedin

Få en indikation af ydelsen, når du investerer i nyt materiel.