1. Forside
  2. Erhverv
  3. Nyheder
  4. Nyetider
  5. Slut med støj på byggepladsen

Slut med støj på byggepladsen!

Nyetider 14.04.2023
Elkran Tvis Banner

Vognmand løfter opgaver med DKs første mobile tårnkran på el

Som en af de første i Danmark har TVIS vognmandsforretning med Jyske Finans som finansieringspartner netop investeret i en mobil tårnkran på el. Den grønne investering har vist sig at være en god forretning på mere end én måde og har nu også resulteret i en nominering til Den Grønne Transportpris, som Jyske Finans har stiftet i samarbejde med DTL – Danske Vognmænd. Vi har mødt Ove Nordskov fra TVIS til en snak om, hvordan opgaveløsningen i det daglige er blevet både nemmere, bedre og en hel del grønnere med den eldrevne kran.

Det er ikke mere end tre år siden, at TVIS vognmandsforretning investerede i den første mobile tårnkran, en såkaldt Spieringskran fra hollandske Spierings. Kombinationen af mobilitet, enorm styrke og stor rækkevidde er nemlig noget, som mange virksomheder i bygge- og anlægsbranchen efterspørger.

På det tidspunkt var teknologien til eldrevne kraner i den størrelsesorden dog ikke helt moden, så TVIS måtte ”nøjes” med at indkøbe en klassisk, dieseldrevet tårnkran. Det er der nu – kun 3 år senere – rettet op på. Et godt eksempel på, hvor hurtigt den teknologiske udvikling går i disse år, hvor bæredygtighed og CO2-reduktion er i fokus som aldrig før.

Spieringskranen er god på byggepladser med begrænset plads. Ude på 60 meter kan den løfte 1.700 kilo. Vel og mærke uden at sige en lyd eller genere naboerne.

Spieringskranen er god på byggepladser med begrænset plads. Ude på 60 meter kan den løfte 1.700 kilo. Vel og mærke uden at sige en lyd eller genere naboerne.

Selvfølgelig skulle den nye kran være på el

TVIS vognmandsforretning var da heller ikke et sekund i tvivl, da de stod overfor valget mellem at investere i endnu en ”traditionel” Spieringskran eller satse på den nye, eldrevne teknologi.

- Leveringstiden på den nye, eldrevne model var 3 måneder længere end på den klassiske model. Og kostede os godt en million mere. Men vi var ikke i tvivl. Det her er en investering som skal køre over de næste ti år, så selvfølgelig skulle den være fremtidssikret og grøn, siger Ove Nordskov.

Velvidende at ny teknologi nogle gange godt kan give problemer, valgte TVIS altså alligevel at gå den grønne vej. Det skyldes ikke mindst det politiske fokus på grøn omstilling som kun er blevet stærkere og stærkere inden for de seneste år.

- Vi arbejder meget på byggepladser rundt omkring i de større byer. Og med den agenda regeringen har omkring CO2-besparelser, miljøzoner og støjreduktion på byggepladser, var det en oplagt investering for os.

Slut med CO2-udslip og støj på byggepladsen

Spieringskranen forener mobilitet, hurtig opstillingstid og ekstrem løftekapacitet. Og i den nye udgave på el bliver listen over de mange fordele kun endnu længere.

Kigger du på de to Spieringskraner, som TVIS nu råder over, ser de ellers fuldstændig ens ud. Men på den nye står der ”no-emmison lift”, og så har den et grønt elkabel som gør hele forskellen.

- På byggepladsen kan jeg plugge kablet ind i strømtavlen, og så foregår alle hejseopgaver på strøm. Det betyder to helt afgørende ting: Der er ingen CO2-udslip og ingen støj.

Men fordelene stopper ikke her. Hvor de traditionelle kraner kan stå halve og hele dage med en dieselmotor i konstant tomgang for at være klar til næste hejs, så er den her meget mere smart, fortæller Ole.

- Så snart jeg slipper håndtaget, går der kun fem sekunder, så stopper elmotoren, og så er der slet ikke noget forbrug og overhovedet ingen støj.

En anden smart teknologi, som imponerer Ove, er den måde, hvorpå kranen får drivkraft til at bremse op, når den sænker en byrde.

- Normalt vil det jo være en dieselmotor som sørger for drivkraft til opbremsningen, så byrden ikke bare falder til jorden. Men her er det i stedet en generator, der bremser. Så i stedet for at bruge energi, så frembringer den det. Den strøm, som generatoren producerer, gemmes automatisk over på en batteripakke. Det er da smart!

Generatoren og batteriet løser samtidig en anden vigtig udfordring, som de eldrevne kraner nu og da støder på ude omkring på byggepladserne.

- Hvis der ikke er adgang til strøm, så kan kranen stadig hejse i kraft af batteriet. Er der ikke nok strøm på batteriet, så er der også monteret en lille dieselmotor, som man kan supplere med. På den måde bliver det faktisk en form for hybrid, hvor man kan hejse på en kombination af el og diesel.

Det grønne kabel skaber opmærksomhed og positiv feedback

Det er altså kun på vejen til og fra byggepladsen, at kranen har brug for diesel. Alt hejsearbejde på byggepladsen foregår i stilhed, bare der er adgang til strøm. Og den stilhed har, sjovt nok, vakt en del opmærksom, fortæller Ole.

- I tirsdags holdt jeg på Frederiksberg og hejste med kranen, og jeg lagde ret hurtigt mærke til, at de forbipasserende kiggede rigtig meget. For den var jo fuldstændig stille. Jeg kunne ikke dy mig for at spørge dem, hvad de syntes om det. De kunne slet ikke forstå, hvordan den overhovedet kunne arbejde, når de ikke kunne høre den. Da jeg så forklarede dem hvordan, det hang sammen, blev de vildt begejstrede.

”Nu generer du jo slet ingen, for vi kan jo overhovedet ikke høre, at den arbejder”, var der flere der sagde.

Det er ikke kun tilfældige forbipasserende som har udvist begejstring for den tavse kran. Ove oplever også, at byggeledelsen er meget positive. Derfor er han også overbevist om, at emissionsfrie maskiner og materiel på et tidspunkt bliver et vigtigt kriterium, når bygherrer udvælger samarbejdspartnere.

- Jeg tror helt sikkert, det bliver noget man vil kigge på inden længe, for det løser jo et af de helt store problemer på mange byggepladser i dag – larmen. En elkran gør det langt enklere at arbejde på de store byggeprojekter rundt omkring i byerne, vel og mærke uden nabogener og -klager.

Fremtidens investeringer bliver også grønne

Ove ser da også flere tegn på, at den nye teknologi så småt breder sig på byggepladserne rundt omkring.

- Pladsmanden på den byggeplads, hvor vi lige har arbejdet, havde fx lige investeret i en mini gummiged som også kørte på batteri. Det er den første af den slags, jeg har set, og det fortæller mig, at det her så små begynder at brede sig.

- Der var selvfølgelig også stadig mange maskiner, der kørte på diesel. Og her blev det bare så tydeligt, hvor meget støj, de skaber. Man kunne høre fordelen ved el helt tydeligt lige dér. Det gav mig en tro på, vi har gjort det helt rigtige ved at sadle om nu.

Adspurgt om, hvorvidt TVIS også fremover vil investere i grønt materiel, falder svaret da også prompte.

- Det fungerer altså bare vanvittig godt. Jeg har slet ingen minusser at sætte ved den kran. Så vi vil uden tvivl gå den vej igen. Vi står faktisk lige nu overfor at skulle investere i nye lastbilkraner, og her overvejer jeg meget kraftigt at få bygget elmotor og batteri på.

- Det her vinder mere og mere indpas, og det vil slet ikke undre mig, hvis emissionsfri maskiner om et år eller to vil være et decideret krav på nogle pladser. Det er jo slet ikke noget urimeligt krav, når teknologien findes og når ydelsen, den kan levere er på fuldstændig samme niveau, slutter Ove Nordskov.

 

Den Grønne Transportpris

Den Grønne Transportpris er en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans. Prisen skal sætte fokus på de grønne initiativer i transportbranchen og kåre de tre grønneste transportvirksomheder i Danmark på Transportmessen i 2021. Vinderne kan se frem til en 1. præmie på 25.000 kr., 2. præmie på 15.000 kr. og 3. præmie på 10.000 kr. Pengene skal anvendes til yderligere miljøforbedringer i virksomheden.

TVIS Vognmandsforretning A/S

TVIS Vognmandsforretning er specialiseret i transport, montage- og opstillingsarbejde inden for byggeindustrien. Virksomheden, der har lokationer i Aulum, Fredericia og Greve, har næsten 30 års erfaring i branchen og leverer landsdækkende kranservice og skræddersyede totalløsninger.

Nyhedsmail

Tilmeld dig vores nyhedsmail og få nyhederne direkte i din indbakke.

Prøv beregneren

Få en indikation af ydelsen, når du investerer i nyt materiel.

Linkedin

Følg os på LinkedIn og få de seneste nyheder.